Meer dan 1000 bezwaarindieners tegen herinrichting Oude Vest

Algemeen Dendermonde

Woensdagavond 24 augustus heeft een delegatie van handelaars meerdere bezwaarschriften met in totaal meer dan 1000 handtekeningen afgegeven in de Stadswinkel. “Daarbij zijn veel auto-klanten die aangeven niet meer te zullen (kunnen) komen bij hun favoriete zaak of bewoner, indien de plannen doorgaan. Dit door het schrappen van zo’n 200 bovengrondse dichtbij parkeerplaatsen en het deels autovrij maken.”

Er is boosheid rond de catastrofale herinrichting van de Oude Vest, de belangrijkste winkelstraat. Er was eerst de schrapping van een deel eenrichtingsverkeer, wat reeds klantenverlies zou veroorzaken, en tot de lancering van het eerste openbare onderzoek hield men geheim dat ongeveer de helft van de marktkramers geen plek meer zou hebben op de vernieuwde Oude Vest”, zegt Els Chiau van Panos. “Nochtans heeft een succesrijke maandagse markt een meerwaarde voor de plaatselijke middenstanders. Tijdens het tweede openbare onderzoek ontdekte men andere geheimen, zoals het slechte plan voor het doortrekken van de onhoudbare laad- en losmomenten van de autovrije en parkeervrije voetgangerszone, of deel 3 in het plan, naar de ganse Oude Vest, Brusselsestraat en Vlasmarkt. Intussen hebben leveranciers van verschillende winkels laten weten daarmee niet te kunnen werken, zodat bepaalde zaken niet meer de noodzakelijke bevoorrading zouden krijgen. Dit vinden wij onaanvaardbaar.”

Waarom zou dit plan onleefbaar zijn? “Het is een catastrofe voor handelaars omdat ze niet meer 24/7 beleverd kunnen worden en de auto-klanten ergens anders zullen kopen, en voor de bewoners, zeker in parkeervrije deel 3 vanaf Lindanusstraat, die quasi onbereikbaar worden voor autovervoer en hun lokale winkels zullen missen. Met dit plan zouden oudere mensen of mensen die slecht te been zijn, niet meer zelf rijden tot of afgezet worden aan postkantoor/bank of mutualiteit of favoriete (horeca)zaak of telewinkel (deel 3). Die welgekome klanten zeggen nu reeds dat ze bij de geplande situatie niet meer zullen (kunnen) afkomen. Voor een snelle boodschap parkeert men ook niet ver en zeker niet ondergronds! Bovendien zal het schrappen van ongeveer 90% van de parkeerplaatsen (van 233 nu zouden er 25 overblijven) theoretisch leiden tot 90 % (auto)klantenverlies! Dit is pure broodroof.

Overdrijven jullie niet? “Neen. We verwijzen naar de studie van retailexpert Jan Boots, gemaakt in 2020 in opdracht van de stad: “Bereikbaarheid en parkeren zijn van groot belang voor het functioneren van de Dendermondse binnenstad… De Oude Vest is niet het type winkelstraat dat autovrij moet gemaakt worden. De breedte laat een slim evenwicht tussen verblijfskwaliteit, bereikbaarheid en berijdbaarheid zeker toe. Nu zijn er speciale parkeerplaatsen voor mindervaliden. In deel 3 van dit plan niet meer, want er mag daar door niemand nog geparkeerd worden, ook niet door zorgverstrekkers. Bovendien zijn, volgens een studie van Comeos, parkeerplaats en bereikbaarheid belangrijker dan sfeer en gezelligheid. Door dit plan zouden veel winkels en dus honderden lokale jobs verloren gaan”, zegt Sean Van Damme van brasserie Hamilton.

Hoe zien jullie de herinrichting dan? “Verfraaiing is bespreekbaar, maar alleszins moet Oude Vest 24/7 bereikbaar zijn door auto’s/camions (leveranciers) en door bezoekers/klanten, dus geen autovrij en geen parkeervrij deel. Ook geen verkeerslus. Meer Shop & Go gratis parkeerplaatsen moeten dichtbij en verspreid te zijn, langs beide kanten en overal tussen Brusselsestraat en Leopoldlaan (zo ook plaats voor alle marktkramers). Verloren gegane schuine parkeerplaatsen moeten vooraf gecompenseerd worden door extra parking. De blauwe zone (gratis maximum 2 uur parkeren) in de zijstraten en 42 prachtige bomen als hitteschild moeten blijven, net als de verkeersveilige rotonde aan de Brusselsestraat. Drie peperdure fonteinen hoeven we ook niet, er is al een fontein op het Heldenplein en die blijkt vaak niet te werken. Alleszins geen plan zoals de Stationsstraat te Sint-Niklaas (mega-leegstand na miljoenen kostende herinrichting), waarmee dit plan vergelijkbaar is. We zijn ook de Meir niet! Kijk liever naar Lippenslaan, populaire winkelstraat te Knokke: 2 rijvakken, 3 langsparkeervakken en brede voetpaden.”