Boeren & Buren vervoegt de coalitie “Voor een planeet zonder voedselverspilling”

Algemeen Berlare Buggenhout Dendermonde Hamme Lebbeke Wichelen Zele

Boeren & Buren wordt een Waste Warrior Brand (WAW Brand), de Belgische coalitie van merken die zich samen inzetten in de strijd tegen voedselverspilling. Door samen met 15 andere merken de verklaring “Voor een planeet zonder voedselverspilling” te ondertekenen, verbindt Boeren & Buren zich ertoe om samen te werken met Too Good To Go rond drie pijlers: intern engagement, externe communicatie en actie ondernemen.

Volgens het FAO wordt wereldwijd één derde van het voedsel geproduceerd voor consumptie, dagdagelijks verspild (FAO, 2011). Voedselverspilling heeft ernstige economische, sociale en ecologische gevolgen. De strijd tegen voedselverspilling is dan ook de meest efficiënte manier om klimaatverandering tegen te gaan. (The Drawdown Review, 2020). “Voedselverspilling is daarom momenteel één van de grootste uitdagingen, waarin bedrijven en merken een sleutelrol spelen. Daarom voegt Boeren & Buren zich vandaag toe aan de Waste Warrior Brands, een coalitie van  Too Good To Go, de app die dagelijks voedselverspilling tegengaat. Door de verklaring “Voor een wereld zonder voedselverspilling” te ondertekenen, verbindt Boeren & Buren zich ertoe de strijd tegen voedselverspilling aan te gaan samen met hun werknemers, klanten en consumenten. Dat doen ze aan de hand van drie pijlers: intern engagement, externe communicatie en actie ondernemen”, zegt Céline Ménétrier, coördinatrice van Boeren & Buren. “Bij ons is er per definitie geen voedselverspilling, aangezien wat verkocht wordt via ons digitaal platform ook opgehaald wordt door de klant. De producenten plukken of brengen de producten meer die verkocht zijn.”

Binnen Boeren & Buren zullen verschillende initiatieven de komende maanden gestalte krijgen. Deze initiatieven zijn zowel gericht op medewerkers als op klanten en consumenten. Zo plant Boeren & Buren in september een nieuwe campagne onder de noemer #tisfair. Er zal dieper ingegaan worden op het abstracte begrip ‘fairness’. Naast voedselverspilling zullen ook thema’s aan bod komen rond een faire en transparante prijs, het belang van biodiversiteit en eten volgens de seizoenen & het steunen van lokale producenten. Alle informatie over het project staat op de website wastewarriorbrands.be. Daar kan u een overzicht vinden van alle merken die de verklaring “Voor een wereld zonder voedselverspilling” ondertekenden en welke acties zij specifiek ondernemen om voedselverspilling tegen te gaan.

 

Foto’s (c) Boeren & Buren.