Fris en Monter, een bedrijfje van enkele bierliefhebbers uit Dendermonde nam Hopmonkey over van brouwerij Steeman. “We wilden het populaire bier niet zomaar laten verdwijnen”, klinkt het.
Hopmonkey is al enkele jaren bekend in Dendermonde en omstreken. Het werd goed verkocht in de plaatselijke horecazaken. David Steeman ontwikkelde het in Mespelare, maar kondigde in april aan ermee te willen stoppen. “We verkochten de Hopmonkey al enkele jaren op de evenementen van City Sounds en vonden het jammer dat het bier zou verdwijnen”, zegt Tim De Vogel. “Toen David aankondigde ermee te stoppen, namen we contact op om het bier te laten voortbestaan. We richtten Fris en Monter op en startten de productie opnieuw, met als resultaat dat Hopmonkey weer verkrijgbaar is.”
Fris en Monter bestaat uit Tim De Vogel, Diederik Vermeir, Michael Goossens, Kjell Laurens en Nik Quisquater. “In de eerste plaats willen we dat Hopmonkey blijft bestaan. Het is een triple hop bier. Je kan het best vergelijken met een Indian Pale Ale. Hopmonkey heeft dezelfde hoppigheid, een bittere toets en volheid van smaak, maar met een wat lager alcoholpercentage”, volgens Diederik Vermeir. “Het is voor ons ook belangrijk dat het brouwproces identiek blijft. Uiteraard willen we ook verder kijken. Mensen weten kwaliteit en diversiteit alsmaar meer te waarderen en gaan op zoek naar unieke speciaalbieren in plaats van de gewone pils. Daar willen we op inspelen.”
De nieuwe firma zal op termijn ook andere bieren aanbieden. “Wij willen er eerst en vooral voor zorgen dat de mensen weer kunnen genieten van een frisse Hopmonkey. Daarnaast willen we via onze website en mediakanalen ook informeren over ons reilen en zeilen, over culinaire mogelijkheden, nutteloze monkey quotes meegeven en nieuwe verdeelpunten bekendmaken”, alsnog Tim De Vogel.
Foto (c) Fris en Monter.