In de Bosstraat in Heikant doen ze er zich door de werken regelmatig onveilige situaties voor, onder meer omdat voertuigen er over het voetpad rijden. Oppositiepartij Open VLD wil dat het probleem opgelost wordt, de meerderheid greep snel in.
“Men kan niet blijven de schuld in de schoenen van de aannemers schuiven”, volgens gemeenteraadslid Geert D’Hooghe (Open VLD). “De werken in de Hoogstraat en in de Bosstraat konden perfect op elkaar afgestemd zijn met een goed en veilig circulatieplan, met enkelrichtingsverkeer. We eisen dan ook, opnieuw, een betere opvolging, voor de start van de wegenwerken. En het bekijken van de circulatie samen met het inschatten van problemen.”
Het gemeentebestuur kreeg omtrent de problematiek al mails. “We kregen berichten van ouders dat er in de schoolomgeving een moeilijke verkeerssituatie was ontstaan. Er is onmiddellijk ingegrepen. Al ’s middags was de politie aanwezig om de situatie te handhaven”, maakt burgemeester Hans Knop (CD&V) duidelijk. “Hoewel de aannemer volledig in orde was, werden ook met hem afspraken gemaakt om de hinder nog meer te beperken. Ikzelf heb met eigen ogen kunnen vaststellen dat de situatie daardoor nagenoeg geen problemen meer opleverde. We merken dat sommige ouders per se met de wagen tot aan de schoolpoort willen rijden, zelfs al geeft de signalisatie overduidelijk aan dat dit gezien de werken erg moeilijk is. Daardoor dragen mensen natuurlijk zelf bij tot de verkeersonveiligheid in de schoolomgeving van hun kinderen. De schoolomgeving veilig houden, is de verantwoordelijkheid van ons allemaal.”
“De schoolomgeving wordt definitief omgebouwd tot een schoolstraat en daarmee ontoegankelijk voor auto’s een halfuur voor en een halfuur na schooltijd”
Het gemeentebestuur roept de ouders op om de auto thuis te laten, zeker als ze op fiets- of wandelafstand van de school wonen. “Eens de echte wegenwerken zijn gestart en de weg opnieuw aangelegd is, zal dat ook niet anders meer kunnen”, gaat de burgemeester door. “De schoolomgeving wordt dan definitief omgebouwd tot een schoolstraat en daarmee ontoegankelijk voor auto’s een halfuur voor en een halfuur na schooltijd. Dat is minder comfortabel voor wie toch de auto kiest, maar we kiezen bewust radicaal voor de veiligheid van de kinderen. Te voet of met de fiets naar school komen moet de norm worden. Samen met de school gaan we de komende maanden aan de slag om ouders mee te nemen in dat verhaal. De periode van de werken komt alvast van pas om de formule uitgebreid te testen en te wennen aan de toekomstige situatie.”
Foto (c) Open VLD Zele.