Dendermondse kinderportretten kijken in Antwerpen

Cultuur Dendermonde

Drie kinderportretten uit de Onze-Lieve-Vrouwekerk nemen sinds het voorjaar 2020 een prominente plaats in de prestigieuze tentoonstelling “Blind Date – Portretten met blikken en blozen” in. De tentoonstelling, op vier verschillende locaties in Antwerpen, wordt verlengd tot 5 april. Met de gratis NMBS coronatickets is een uitstap naar de Sinjorenstad een makkie. De Dendermondse topstukken zijn te bewonderen in de Sint-Carolus Borromeuskerk.

The Phoebus Foundation heeft samen met het Museum Snijders&Rockoxhuis in Antwerpen een unieke tentoonstelling over de geschiedenis van de Vlaamse portretkunst opgezet. Deze gaat niet alleen door in het betreffende museum, maar ook nog op 3 andere locaties, de Keizerskapel, het Museum Vleeshuis en de Sint-Carolus Borromeuskerk. De Dendermondse topstukken horen thuis in het luik “Kinderportretten tussen hemel en aarde”, dat je in de Carolus Borromeuskerk kan bewonderen. “De kerkraad van de OLV-kerk is fier op de belangrijke plaats, die deze werken in de grote tentoonstelling gekregen hebben, en dat ze op deze manier meegewerkt heeft aan het grote succes van de tentoonstelling. Getuige daarvan de verlenging ervan tot in het Paasweekend”, zegt Etienne Van Hecke, voorzitter van de Kerkraad van de Onze-Lieve-Vrouwekerk.

De Dendermondse stukken die in Antwerpen worden getoond:

  • Kinderportret van Jan-Baptist Van Goethem met pruik, 1691 (onbekende meester). Zijn moeder, Anna-Maria Bonnarens, was de weduwe van schilder David Teniers III. Met zijn pruik en de zwarte hoed in zijn hand lijkt Jan-Baptist wel een mini-volwassene in plaats van een 5-jarige. Speciaal voor dit kinderportret werd hij op zijn mooist uitgedost.
  • Kinderportret van Marie Van Duyse, 1852, door Frans Verhas (1827-1894). Zij was het nichtje van dichter Prudens Van Duyse. Met een glazuren armbandje en oorbellen, het kobaltblauwe zijden kleedje en de kanten mouwen heeft schilder Frans Verhas haar als een echt prinsesje voorgesteld. (op de website van de tentoonstelling kunnen kinderen zelfs een kleurprent vinden)
  • Kinderportret van Maria Parmentier, 1774 (onbekende meester). Omdat haar evenwicht nog niet helemaal ok was, draagt Maria hier een valhoed om haar hoofdje te beschermen. Door de versiering met kant en ruches is het ook een heel kostbaar accessoire. Aan het lintje onder haar kin hangt zelfs een diamant.  Maria stief op tweejarige leeftijd. Haar ouders hebben haar portret speciaal laten schilderen om het op te hangen in de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Dendermonde. Zo kan Maria haar voor altijd beschermen tegen ziektes of het kwaad.