Fietsersbond vraagt opheffing schuinparkeren Oude Vest

Algemeen Dendermonde

De Dendermondse afdeling van de Fietsersbond vraagt om het schuinparkeren op de Oude Vest nu al op te heffen. “Er zijn genoeg parkeerplaatsen in de buurt en het is veel veiliger voor de fietser”, vindt Pier Tielens. Schepen Marius Meremans wil er niet van weten.

Op de gemeenteraad van 10 november stelde het stadsbestuur een oplossing voor om de leegstand van de openbare parkings zoals deze van de Mechelse Poort en bibliotheek op te lossen. Een systeem van goedkope abonnementen zou langparkeerders moeten aanzetten om de lege parkings te gebruiken. Volgens de Fietsersbond is dat een foute strategie voor langparkeerders. “Een parkeerabonnement voor een jaar van minder dan 1 euro per dag  is immers veel goedkoper dan de aankoop  van een eigen parkeerplaats of garage. De investerings- en beheerskosten zijn bijna volledig voor de stadsbegroting”, volgens Pier Tielens van de Fietsersbond. “Als daar op termijn nog eens 130 ondergrondse parkeerplaatsen bijkomen op de site van Uplace midden op de Oude Vest zal het stadsbestuur zo’n 5 miljoen euro in parkeerplaatsen hebben geïnvesteerd. Bovendien bedragen de jaarlijkse beheerskosten tienduizenden euro’s waarbij de kosten momenteel een stuk hoger zijn dan de opbrengsten. Dat betekent draaien met verlies.”

Eén van de maatregelen om de leegstand van de parking Mechelse Poort op te lossen en meteen ook de veiligheid en het comfort van de fietser te verhogen, is volgens de Fietsersbond het opheffen van het schuin- en haaksparkeren op de Oude Vest. “Het achteruit rijden bij deze vorm van parkeren geeft vele fietsers een beangstigend en onveilig gevoel. Elke fietser rijdt met de handen op de remmen over het Vestje. Deze straat in het hart van onze stad mijd je met fietsende kinderen. We hebben geteld en gerekend. Met een herschikking van schuin naar parkeren in de lengte zullen er ongeveer 95 bovengrondse parkeerplaatsen minder zijn. Maar die parkeerders vinden dan wel plek op de parking Mechelse Poort en zover stappen is het ook niet van daar naar de winkels een beetje verder”, gaat Tielens verder. “Een aangenamer, rustigere Oude Vest zonder schuinparkeren zal meer shoppende fietsers aantrekken die wel tot vlak voor de winkels kunnen rijden. In andere steden is al aangetoond dat een autoluwere winkelomgeving met meer fietsers voor een grotere omzet zorgen.”

Marius Meremans (N-VA), schepen van Mobiliteit, ziet het voorstel van de Fietsersbond niet zitten. “Als ik de Dendermondse VLD hoor, nemen we ‘vele parkeerplaatsen weg en wordt het een catastrofe‘ en als ik de perstekst van de Fietsersbond lees, is parkeren in de binnenstad net veel te gemakkelijk en pleiten ze om nu al plaatsen anders in te richten op Oude Vest en een ernstig aantal weg te nemen. Vanuit het beleid kan ik het me echter niet permitteren om sloganesk te denken”, zegt hij. “We zijn volop bezig met de plannen om de Oude Vest een volledige make over te geven met net meer ruimte voor groen, fietsers en voetgangers en minder dominantie voor de auto. Maar je moet de automobilist wel de kans geven om rustig en dichtbij te parkeren vandaar dat we ook meestappen in een ondergrondse rotatieparking op de Oude Vest, Hof van Saeys. Nu start de tweede participatie, we hebben een meedenkgroep en ook diverse organisaties alsook de gemeenteraad kunnen hun visie weergeven. Dit project wordt met spoed verdergezet, omdat we willen afwerken tegen 2024.”

“Nu holder de bolder dingen gaan wijzigen terwijl je voor een volledige remake gaat op korte termijn is niet verstandig. Reken daarbij nog eens dat corona zwaar heeft ingehakt bij onze middenstand en nu is het dus ook het moment niet om qua parkeren plaatsen weg te nemen op de Oude Vest. Onze winkels hebben echt zuurstof nodig, en ze hebben klanten ook nodig. Dus we gaan sterk verder met de plannen en zetten spoed achter project. Er moet in 2024 een veiligere , groenere en mooiere Oude Vest liggen in ons centrum.”